torsdag 21 januari 2010

Fakta om mig

Jag är en tjej på 17 (snart 18) jordsnurr som gillar makrill i tomatsås. Jag gillar inte persilja och morötter. Jag drömmer alltid otroligt mycket när jag sover, och jag gillar att äta yoghurt till frukost. Jag brukar inte dricka kaffe på morgonen, däremot runt fyratiden efter skolan, eller efter middagen om jag inte ska gå och lägga mig så tidigt.
Jag har alltid tyckt mycket om att pilla bort torkat lim från tuber med flytande lim, tex trälim. Jag gillar också ljudet av vår diskmaskin som startas, och rena lakan. Jag klarar inte av när dörren till tvättstugan står öppen eller när någon glömmer att stänga av tv:n på knappen. Jag gillar mitt rum väldigt mycket, särskilt min cirkuskudde, smyckeskrinet som ser ut som en liten röd divan och väggmålningen föreställande en ljuskrona. Förut gillade jag att ha fluffiga kjolar på mig, nu föredrar jag jeans.
När jag och min bror var små brukade vi leka så intensivt och vara så inne i våra världar att mamma inte kunde få kontakt med oss. Hon brukade stå och ropa att jorden anropar, men vi var helt upptagna med våra städer byggda av träklossar. Jag hatar att vara den som går och lägger mig sist, för när det bara är jag som är vaken så är huset helt dött, och då känns det som att jag är ensam på jorden. När jag var liten ville jag bli inredningsarkitekt eller jobba på en teater.
Jag läser nästan aldrig böcker, men jag gillar Haruki Murakami. Och jag gillar intellektuella seriealbum, och Rocky förstås. Inte filmerna, utan serien då. Jag är ganska disträ och har fruktansvärt svårt att komma ihåg småsaker. Min bror brukar alltid reta mig och säga att jag inte kan skratta och inte vet vad humor är, eftersom jag i princip aldrig skrattar rakt ut när vi ser på komediserier så som How I met your mother eller liknande.
Jag vaknar aldrig när jag får sms på natten, även om ljudet är på och jag har mobilen precis brevid mig. Jag kan somna precis var som helst, när som helst. Jag gillar lättdryck och saker som luktar persika, samt gamla järnvägsbyggnader i tegel. På min spegel bakom datorn har jag två vykort från New York, en Mucc-biljett, en Sirqus Alfon-biljett, en bild på mig och Sara i Paris och ett litet kort/lapp/meddelande från Tokis. Jag älskar levande ljus, men inte äggula. När jag och Sara var små gillade vi att leka våldsamma lekar där vi kastade ner varandra från isiga snöberg eller Robin Hood (jag var Robin och Sara var Lille John). Jag fryser om tårna och har nyligen fastnat extremt mycket för fantastiske konstnären Andy Kehoe (se exempel nedan).

Kände bara att jag var tvungen att dela med mig av den här informationen. Den som känner för det får gärna göra samma sak, det skulle vara roligt att läsa om.

Andy Kehoe

Inga kommentarer: