torsdag 30 juli 2009

Hem ljuva hem...

Jag har återvänt till Sverige (för någon dag sen). Till Blekinge närmare bestämt, för att spendera någon eller några veckor på denna lilla karga ö där vår sommarstuga står. Luffen var... fantastisk. På alla sätt. Jag har gjort tusen roliga saker, träffat tusen roliga människor och sett tusen nya platser.
Ställena vi stannade på blev dessa:
Berlin
Laufen
Salzburg
Wien
Venedig
Florens
Rom
Vernazza
Paris

En del saker har varit sjukt jobbiga, som att sova utanför tågstationen i Nice i väntan på ett Paris-tåg, på asfalten en fredag- eller lördagnatt i sällskap av alkisar och knarkare, eller att desperat försöka sova på sitt obekväma säte på tåget mitt i natten någonstans i tyskland medans sex aspackade tyska metalfans sitter bakom en och försöker fyllegrowla och sjunga hela natten. Eller vansinnig hetta i Rom när man tillsammans med tretusen tyska turistgrupper försöker titta på Colosseum medans man försöker ignorera allt skrik och kiv och trafik runt omkring en, eller alla sura och dissiga biljettinformationspersoner som hatar hela världen och verkar göra allt för att förstöra för oss.
Men det mesta har varit helt fantastiskt. Som Stalin-monumentet i Berlin, gästvänliga människor i Laufen, gatumusikanter i Salzburg, folk och fest i Wien, underbara masker i Venedig, vackra byggnader i Florens, enorma Colosseum i Rom, lugn, bad och sol i Vernazza och stillsamt liv och billiga kläder i Paris.

Jag kommer lägga upp fler och mer ingående berättelser om resan senare, bilder kommer eventuellt upp på bilddagboken! Det är så mycket bara, tre veckors intensivt resande blir en del att skriva om.

(Nog var det skönt att komma hem, men jag saknar redan luffen. När reser någon någonstans med mig nästa gång?)

3 kommentarer:

Quarter Void sa...

whooo awesome! jag ser fram emot bilder/höra mer ^^

Sara sa...

vi reser snart igen!

Petra sa...

Alltså, hohoho så fanastiskt!