måndag 7 december 2009

"Du konsumerar, du styr" - God jul!

Idag har jag försökt göra lite julshopping. Bara ordet ger mig rysningar, julshopping. Stress, konsumtionshets, maniska människor som rusar omkring på desperat jakt efter klappar, trötta barn, varmt och jävligt. Föräldrar med prestationsångest för att det ska bli den bästa sagojulen någonsin. Kosta vad det kosta vill. Jag gillar verkligen inte att gå på stan längre, det är bara jobbigt och tröttsamt. Särskilt till jul när det är förväntat av en att man ska handla massormassormassor och stämningen i affärerna är någon slags blandning mellan panikångest och pengaparty. Det dödar all inspiration till att köpa julklappar för att det är roligt, för att man vill det och för att man vill hitta den där speciella julklappen till nån man tycker om, för att det är en trevlig grej. Min hjärna bara kokar över sju gånger om och helst av allt vill jag bara strunta i det, åka hem och lägga mig på soffan med en våt trasa över pannan. Och ovanpå allt det där så måste man lyssna på den där hysteriska julmusiken som brölar i varenda affär. Och det där är man en del av...

Vi var på utställningen Fair Fashion på museet med skolan förra veckan. Jag vet inte om jag behöver utveckla detta med ett tal om bomulls- och klädindustrin, men det är inga muntra nyheter för en som gillar att köpa nya kläder i alla fall. Det vet väl de flesta innerst inne. Efter att ha sett filmen på museet som en hemsk påminnelse om alltings jävlighet så vill jag aldrig köpa något nytt igen. Men det har jag såklart gjort, argh. Och det känns... ganska hopplöst. Vad ska man göra åt det liksom? Ett par eko-märkta jeans behöver bara ha ekologiskt tyg i fickpåsarna för att kalla sig ekologiska. I fickpåsarna! Vilka ska man då lita på?

Men åter till julen. Sara skrev att hennes familj har tänkt strunta i det där med julklappar i år. Det verkar väldigt skönt, men samtidigt tror jag inte att jag skulle vilja skippa det helt. Däremot skulle jag vilja skära ner på det ordentligt. Jag reagerar bara på julpaniken med att vilja spy på alltsammans, och jag är ändå ett stort fan av jul. För mig är det en sjukt mysig dag, helt enkelt. Jag är bara så lättpåverkad av all gegga som kletas på en hela november och december och blir stressad och förvirrad.

Ja, för att avsluta lite positivt så kan jag ju prata lite om vad jag verkligen gillar med julen:
  • Julmusik från 40-talet. Luddigt ljud, smörigt och filmmusikigt.
  • Min bror kommer hem
  • Risgrynsgröt
  • Granlukt
  • Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (vad är Kalle Anka jämför med det?)
  • Mysfaktorn
  • LEDIGT

1 kommentar:

Ida sa...

Åh, jag älskar Karl-Bertil Jonssons julafton!! Men tycker inte heller om stressen kring jul, nej... Något tips på 40-talsjulmusik? Jag måste tipsa om Motown Christmas - Jul-soul! Tex "what christmas means to me" med Stevie Wonder.