onsdag 23 december 2009

Sandstormar, shamaner och lyckoamuletter

Idag är det dan före julafton, om någon hade missat det alltså. Jag känner mig helt harmonisk, har inte så mycket julstämning men det gör ingenting. En mysig dag kan det vara ändå. Lyssnar på min favoritjulmusik (eller rättare sagt den enda julmusik jag verkligen gillar) med Bing Crosby och känner julefriden ändå. Fick världens snyggaste armband nyss av Maya som hennes lillasyster Lina har gjort. Tre fantastiska saker som får mig att tänka på trollkarlar, magiker, spågummor och handelskaravaner i öknen, sandstormar, shamaner och lyckoamuletter. De är knutna i brunt snöre med underbara gyllene och lila pärlor av trä, metall och glas och ser ut som att de inhandlats långt, långt bort för länge, länge sedan. Jag älskar dem verkligen och de sammanfattar ungefär allt jag inspireras av just nu.

På ett tag ska jag, Sara och Emma åka till julfesten på jobbet, ahahahhh... Jag har ingen lust att åka egentligen, men jag har lovat att komma så jag ska i alla fall dit. Jag känner mig så seg i skallen, har sovit hos Matilda i natt. Hon kom hem från Irland igår och ska stanna över julen. Så jag, Matilda, Ida och Macca tog en helkväll med biscuit cake, julmust och en massa prat i Matildas underbara lägenhet. Sen somnade vi i Matildas stora säng vid 04.00, tre personer och en chihuahua som aldrig ville sluta smaska och slicka på sin stackars matte. Och så vaknade vi lite för tidigt och resten av dagen har varit lite degig.

Ah, well. God jul på er alla! Hoppas ni får njuta av en sån jul ni vill ha, vare sig den är proppad av traditioner och julstämning med hela tjocka släkten, eller med IKEA-julmat i en lägenhet i Tokyo.

Inga kommentarer: