fredag 4 december 2009

Fredag

Ikväll är jag faktiskt ganska tillfreds med livet, för första gången på ett antal veckor känns det som. Vet inte om det beror på att det är helg, att det snart är jul eller att jag just drack en stor kopp av världens godaste kaffe. Det är nog lite av alla tre tror jag. Snön ligger så fint och fluffigt, och temperaturen har äntligen nått minus tio. Nu är det varmare tror jag, men det känns bra att veta att det har varit kallt.

Det är en rolig grej på gång förresten. Min familj har ju som kanske vissa vet en del romska vänner. Kaléromer, som har de här fina, stora kjolarna och puffiga blusar respektive urtjusiga hattar och kostymbrallor. En kvinna som heter Tanja, som min mamma jobbar en hel del med, har bett mig försöka sy upp en enkel blus åt henne. Det känns skitroligt, det är liksom raka motsatsen till vad jag brukar sy. Det blir att frossa i puffärmar, paljettyg, volanger och spets. Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att kaléromer klär sig fantastiskt vackert och att deras kläder bara skriker stolthet. Det känns som en ära att få sy en sån här blus, med tanke på vilka regler de har för hur de ska se ut. Var volangerna ska sitta och så vidare. Nervöst, men väldigt roligt.

Nu ska jag se om kladdkakan tinar som den ska!

4 kommentarer:

pon sa...

Oj vad gott det hade varit med kladdkaka.

Anonym sa...

Oj vad spännande att sy något sådant! Lycka till gumman!
/Jordgubben

Fanny sa...

Åh! Du har berättat om det tidigare och det verkar så otroligt kul!

Jag är lite kryare idag faktiskt! Inte frisk, men det verkar gå över fort det här! Jag har inte ens haft feber!

Maja sa...

ponnyn: ja, du får ta och baka en!

jordgubben: man tackar, man tackar!

fanny: ja himmel och pannkaka! bra att du verkar bli friskare, hoppas att det bara var en sån där miniförkylning!