tisdag 22 december 2009

Juligt lov

Idag har det varit julavslutning på skolan. Först den underliga men ganska fina julkantaten i aulan, ett lustigt verk som beskriver skolåret för länge sedan och som har spelats på skolan i över femtio år. Sen lärarrocken, då alla musiklärare får visa upp sig och showa loss litegrann, säkert ca hundra tusen gånger roligare att se om man går musik. Efter det samlades vi i sömnadssalen, rimmade åt chips och väntade på långdansen. Plötsligt hör man stampande fötter, skålande julsång och ett dragspel, och in flaxar en kilometerlång svans av elever och lärare som dansat ner för trappan. De tar ett varv runt sömnadssalen och hämtar upp alla som vill hänga på, sen dansar man vidare. Jag hakade självklart på, och det bar av upp för trappan igen, in i teater- och bildsalarna. Där blev det total trafikstockning eftersom det hade anslutit sig så mycket folk, men roligt var det. Så småningom upplöstes dansen, och jag gick hem. På bussen hade chauffören tomteluva och lyssnade på Mammas nya kille på radion.

Det är kallt och väldigt mycket snö. Jag älskar när det snöar mycket, och det får gärna blåsa lite så att snön lägger sig i fina drivor längs husväggarna. Jag gillar hur all snön suddar ut strukturen av stan, alla gator ser annorlunda ut och allt blir bara mycket mjukare och finare.

Och min bror har kommit hem!

Inga kommentarer: