söndag 5 september 2010

Nattlig kultur

Igår var det kulturnatt. Varför de nu kallar det så, 85% av alla saker som händer händer ju på dagen. Knäppt. Men kulturdag kanske inte låter lika roligt. För mig blev det hur som helst en kulturnatt. Nu skulle man ju ha lite bilder, men det var helt enkelt för roligt (och mörkt) för att fota. Jag började med älgfärsbiffar med kantarellsås hemma hos Sara, åh. Det var helt delikat. Lite senare blev vi skjutsade in till stan, vi skulle se vår vän Moa dansa i stadsparken. Tyvärr fungerade inte musiken, så det blev ingenting av det. Ledsen. Men vi traskade vidare till Roasters för svindyrt te och kaffe, där vi även fick med oss en Elin. Vidare till Kulturens Hus, där vi såg lite allt möjligt på restaurangscenen, till exempel min lille far och det romska bandet han är med i. Sen blev det lite hit och dit, lite blandade saker. Svängde förbi Lillan och kände oss jättegamla, kanske första gången det har hänt. Vägde mellan att se Cultricity eller västafrikanska trummor, valde det senare och fick se en hel flock medelålders kvinnor dansa frigjort till dessa varma rytmer framme vid scenen.
Som avslutning på kvällen blev vi bjudna till teaterhögskolan där det var partaj med musikönskelista och all möjlig fin rekvisita. Jag och Moa dansade oss alldeles klistriga till Eminem, Feven och såklart lite gammal go Håkan. Strax innan fyra promenerade vi hem, med onda fötter med glatt humör. Och där ute i verkligheten var det tomt ska ni veta. De enda jag mötte på vägen var ett malmtåg, en igelkott och en hare. Sen ramlade jag i säng och drömde om allt möjligt konstigt.

Det var kort sagt en väldigt, väldigt bra kväll.

Inga kommentarer: