onsdag 6 oktober 2010

Onsdag mitt i veckan

Nu tänkte jag skriva här. Inte så mycket för att jag har lust eller känner att jag har nåt av värde att berätta, utan mer för att jag har så brutalt trött-tråkigt så det finns inte. Jag har redan pluggat och städat, vilket är efferuktansvärt produktivt för att vara jag. Alltså skola va. Tycker att det är bra på min linje, vi får väldigt lite läxor och prov. Förra året hade jag bara ett par prov. För orka sånt. Skulle alla gånger välja att gå i skolan mycket längre på dagarna än att ha en massa läxor och bajs att göra hela eftermiddagarna. På mina vänner som går andra program låter det jämt som att de har tusen saker som ska pluggas och skrivas och lämnas in. Fattar inte att de pallar. Känns så meningslöst med läxor. Lärare är så lätta att lura och betyg är så lätta att få om man har knäckt koden. Ofta känns det som att man stirrar sig blind på dumma små uppgifter som man egentligen inte lär sig något av värde av, bara för att det är en uppgift eller läxa. Tacka vet jag textilen och formgivningen för min del. Alla mina karaktärsämnen som jag har haft genom åren, från mönsterkonstruktion till kulturhistoria, har känts relevanta och meningsfulla för mig. Engelska B var en kurs jag spydde på, min historia A som jag har nu likaså. Och jag är ändå rätt intresserad trots allt. Har mycket motivation för skolan. Tänk alla stackare som verkligen ger fan i antikens Grekland, kan inte vara skoj. Högskoleprovet kommer jag i alla fall inte att göra. Känns så... blä.

Det var ju egentligen inte det här jag tänkte skriva om. Tänkte säga att jag började på körteori i måndags. Känns också mycket relevant och meningsfullt. Ska gå riskettan nästa torsdag. Skoj att vara på väg. Idag har jag känt mig lite ful. Tittat på alla välpolerade estet-tjejer med sina sprillans nya kläder direkt från de rätta butikernas hyllor, beundrat deras släta hy och perfekt fixade hår, lyssnat när de sjunger sina ljuva stämmor, försökt trösta mig med att de kanske inte har samma djup som jag. Kanske, kanske analyserar de inte sin tillvaro som jag gör. Kanske, kanske är jag mycket mer allmänbildad och reflekterande än dem. Kanske, kanske är det så. Kanske är jag också helt okej. Kanske är det förmodligen så.

Jag har färre läsare här nu än i våras. Helskumt tycker jag själv, för personligen tycker jag att innehållet här har blivit mer värt på sista tiden. Vill man nu läsa min blogg så har den faktiskt blivit bättre än i våras. Tyck ja själv. Men kanske är folk av en annan åsikt. Kan man ju aldrig veta.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan ju inte dissa kunskap. Alla har ju olika intressen men kunskap är ändå kunskap. Kunskap är bra.

Verkar som att du kanske ändå kanske är ganska okej :)

Jag håller med om att den blivit bättre, känns mer personlig eller nått.

Maja sa...

Nää, inte var det meningen att dissa kunskap! Kunskap är ju faktiskt makt.

Quarter Void sa...

jag läste kötteori först och sen fnissade jag i min ensamhet ett bra tag.

/relevant

Maja sa...

du är underbar.

Ida sa...

Att analysera sin tillvaro är nog ännu något vi har gemensamt... Läser alltid din blogg btw <3