lördag 24 april 2010

Om natten

Jag gillar inte natten. Jag är väldigt mörkrädd, men det är inte bara det som gör det. Allt förändras på natten, allt dör, husen somnar, alla människor och djur somnar. Allt står helt stilla. Det är nästan som att tiden inte går alls, att man hamnar i en helt annan värld där allt är dött. Jag förstår att man kan gilla det, att det blir mystiskt och annorlunda, men för mig är det bara jobbigt. För mig får det gärna vara dag jämt. Det är i alla fall bättre på sommaren, när det är ljust dygnet runt. Allt förändras fortfarande för mycket, men det är i alla fall ljust. Morgonen däremot, den är fantastisk. Solen går upp, allt startar igen, alla vaknar och återgår till sina vanliga liv. Allt väntar fortfarande, hela dagen är framför en. På natten är allt bara slut. Då måste man vänta så många timmar innan det blir morgon igen. Då håller allt andan, existerar inte, lever inte, finns inte. Allt bara väntar och väntar och väntar.

Inga kommentarer: