fredag 9 april 2010

Gelem Gelem

Hej. Mindre frustrerad nu, blev hulken på lata familjemedlemmar, Viktor surnade till lite men satte i alla fall igång med att dammsuga. Så jag vann alltså! Sitter just nu och testar mitt nya fina gröna nagellack. Jag fick nämligen en uppenbarelse. Skaffa ett smaragdgrönt nagellack sa den till mig, så det var bara att lyda. Tyvärr är det lite för ljust, och inte så djupt och fint grönt som jag ville, men det får gå ändå. Har inte haft nagellack på flera månader, men nån gång ska det väl vara dags igen.

Gelem Gelem, firandet av romska nationaldagen igår var jättefint. Terno drom, bandet som pappa spelar i, var hur jäkla bra som helst. Så svängiga och så duktiga. Sjöng så att taket nästan lyfte. Dessutom pratades det fint av kyrkan om hur de skäms över hur romer har blivit behandlade genom tiderna, och sådär. Hur man måste träffas och lära känna varandra för att utrota rasism och fördomar. Massa fint. Kommunalrådet Karl Petersen fick ta emot den romska flaggan som ska hissas varje åttonde april hädanefter, och han var så glad. Jag gillar honom, han överröste Tanja med beröm för hennes engagemang och hennes kamp för att få in romerna i samhället, för att de ens ska få vara med i gemenskapen. Det var en så fin stämning där inne, och helt fullsatt. Det var i lilla salen på Kulturens Hus och nästan varje plats var tagen. Jag blev så stolt. Stolt över Tanja som verkligen kan göra skillnad. Stolt över att vårt kommunalråd ser det som en absolut självklarhet och en tillgång att ha romer med i båten. Stolt över att det kom så mycket folk som visar att de bryr sig. Stolt över Mertzi och Kyösti i Terno Drom som är så otroligt duktiga på att sjunga och spela. Stolt över mamma och pappa som har lagt en fruktansvärd massa tid och energi på att arrangera festen och att överhuvudtaget hjälpa till. Stolt över... Tja. Allt. Fint var det i alla fall. Otroligt fint.

Mer om eventet här:

2 kommentarer:

Fanny sa...

Det låter så fantastiskt så jag fick gåshud när jag läste det här. Jag hade verkligen velat komma men jag var tvungen att fixa med den där jäkla studentklänningen. Får komma nästa år om det blir något då också!

Maja sa...

Ja det tycker jag absolut att du ska! Very nice.