söndag 18 oktober 2009

Filmlista

Har återupplivat mitt filmintresse litegrann de senaste dagarna. Har inte sett särskilt mycket film alls den senaste tiden. Men nåja, nu har jag som sagt tagit tag i mig själv och börjat beta av en lista som jag har sammanställt.

Igår såg jag The Informers, som handlar om ett antal olika personer i Los Angeles i början av 80-talet. Jag älskar filmer från 80-talet, eller filmer som utspelar sig då, som denna. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag gillar väl helt enkelt att frossa i allt det underbara som hör 80-talet till. Och 80-talet är ju väldigt inne idag. Alla de solbrända, rika, blonda killarna i The Informers skulle man kunna se på vilken gata som helst idag.
Hur som helst så är det en massa olika historier om olika människor som alla har det ganska jobbigt, och allt innefattar en jäkla massa knark och sex. Vi har det unga, coola gänget som festar och knarkar och försöker förtränga allt jobbigt på det sättet, den åldrande rockstjärnan som desperat vill få tala med sin lille son som han är förbjuden att träffa, och en enkel dörrvakt som blir indragen i diverse jobbigheter mot sin vilja. Filmen har egentligen ingen handling, varje enskild historia drivs såklart framåt, men d
e åstadkommer inte direkt någonting. Det är bara som glimtar ur deras tragiska liv, utan någon direkt början eller slut. Den var inte så himla bra faktiskt. Den känns ganska tom. De kunde ha kapat bort flera av historierna eftersom de bara var antingen tråkiga eller onödiga, och istället gjort två separata filmer om de två historier som jag egentligen gillade. En om ungdomsgänget, om killen som tröttnar på allt ståhej, och en om rockstjärnan och hans ensamhet. Det hade nog blivit mer intressant.

Och ikväll såg jag Renaissance, en fransk animerad film som utspelar sig i Paris år 2054. En ung kvinna blir kidnappad, och hennes syster och en svårmodig polis gör allt de kan för att hitta henne. Skithäftigt animerad verkligen, lite som Sin City fast mycket coolare. Storyn har en del riktigt intressanta detaljer, men den är ändå alldeles för vanlig. Jag har sett hundra filmer med ungefär samma story. Tur då att den är så otroligt snyggt gjord, för det blir aldrig tråkigt att se den, inte ens i de segaste och klyschigaste partierna, eftersom man kan alltid förundras över hur snyggt de har gjort vissa detaljer. De har skapat ett framtida Paris som till och med nästan kändes trovärdigt. Lite överdrivet, visst, men långt ifrån hur det kan vara i filmer som utspelar sig i framtiden. Man känner tydligt igen att det är Paris, men 45 år framåt i tiden. Jag bara stör mig på tanken hur fantastiskt häftig den här filmen skulle kunnat vara om storyn bara hade varit lite mer... spejsad!

Två avklarade, fem kvar på listan!

Inga kommentarer: