tisdag 13 oktober 2009

Sirqus Alfon: Eurotrash - The upgrade

Kom just innanför dörren efter att ha beskådat det bästa framträdandet jag någonsin sett, hela mitt liv, alla kategorier. De slår allt, alla konserter och pjäser och allt jag någonsin sett. Gruppen Sirqus Alfon, hur ska man kategorisera dem? Cirkusgrupp, dansgrupp, musiker eller ljusmagiker? De bästa, duktigaste och bäst koreograferade underhållarna någonsin kanske. Jag och Fanny var och såg deras show, och nu känner vi att vi har blivit upplysta, vi har nått nirvana, vi behöver aldrig mer se något.

Från deras MySpace:
"Sirqus Alfon is one of the strangest on-stage experiences you'll ever witness. Four boys mix crazy acrobatics and dance-numbers with world pop hits in megaphone-style. This is electric boogie and clown-rap accompanied by a leder-hosen trio which makes an old double-bass, melodica, and a small toy drum kit sound like arena-rock. With razor sharp timing they succeed in making a brilliant parody of subculture and popstars. Sirqus Alfon's explosive stage presence delivers unavoidable humour and explodes your conception of the music you thought you hated or loved. You don't really get what you've seen but the only thing you know is that you can absolutely not stand still and a smile is stapled to your face for a long, long time."

Från deras hemsida:
"Broken English, garish out-of-date club fashion, euro-techno and fake jewellery. A postmodern, decayed, out-of-style cultural phenomenon, disguised as avant-garde art. Sirqus Alfon delivers bombastic drama, from megastar-interpretations to intimate portraits. With a comedy based on the interaction between four eccentric characters and borrowing imagery from old music videos they create a style of old-school slapstick in a new-rave context. Sirqus Alfon’s most recent music-show concept which included an upright bass, a megaphone, a toy drumkit and a melodica is now complemented with a mix of strange instruments and electronic experiments. Sirqus Alfon’s variety performance EUROTRASH energetically brings new life to unpredictable hits with magic, off-the-wall acrobatics, video-projections and virtuoso juggling."

Allt som är coolt och elektroniskt, blinkande, neonfärgat eller tv-spelsretro fanns med. Laser, elektroniskt trumset, blinkande rullskridskor, dans i UV-ljus. De spelade varianter av Guitar Hero och Rockband på scen, dansade dansmatta, slogs a la Tekken. De fick publiken att spela "Beat Box Hero", och det var så hysteriskt roligt att jag höll på att kvävas av skratt. Det går inte att på något sätt förklara för någon som inte var där hur fantastiskt det var. Om du någonsin får chansen att se dem, GÖR DET. Kommer jag någonsin i närheten av en av deras shower igen så kommer jag hänga på låset dagar i förväg. Jag har fått se hur det ser ut i himlen. Hur jag hoppas att det ser ut i himlen.

4 kommentarer:

Helene sa...

Var dom i luleå? Kan inte fatta att jag missade dom om dom var där! :O Dom är ju kung

Maja sa...

Javisst! Var DU i Luleå? Oh, var har du sett dem tidigare? :D

Ida sa...

Verkar otroligt skumma. (Men roliga!) Var såg du dom?

Maja sa...

Lilla salen i Kulturens Hus :)