tisdag 8 september 2009

Kvitt eller dubbelt

Idag fick jag äntligen tid hos syon. Hon suckade tungt när jag berättade vem min mattelärare är, och trots att hon påpekade att hon inte alls vill prata så om en person i lärarkåren så framgick det ändå väldigt tydligt att hon inte gillar honom och vet att han är dålig. Förstår dock inte riktigt varför hon inte vill säga rakt ut att hon vet att han är dålig, om årskurs efter årskurs av elever klagat på honom och haft det jobbigt i kursen. Okej, han jobbar i samma kommun som henne, men inte ens i samma byggnad. Nå, nog om det.

Jag gillar min syo otroligt mycket, hon fattar liksom på en gång hur det ligger till, och hon har stenkoll på allt. Med henne existerar inte tjorv. Enda stället i hela världen, kanske. Ja i alla fall, hon fattar liksom att man inte vill läsa ett ämne, trots att det är bra för en och behörigheten och blablabla. Andra lärare och föräldrar säger bara emot på en gång, det är liksom inte okej att vilja hoppa av för att något är för svårt, särskilt inte om det gäller en så basic kurs som matte b. Då ska man bara visa lite jävlar anamma, se det som ett hinder och låtsas som att man gillar det, tänka positivt. Det där med att tänka positivt är ju en enda rappakalja, i alla fall när det gäller mig.

Öh, ja, ännu ett sidospår. Syon sa i alla fall att det inte finns nån annan grupp att byta till, ingen annan hjälp att få och att det inte skulle vara så bra att försöka läsa kursen i trean. Nähä. Hon försökte ju hjälpa, men det fanns inte något hon kunde göra egentligen. Vi kom överens om att jag ska försöka lite mer i typ en månad, och försöka prata med min träkloss till lärare. Han är van vid matte-älskande naturare och tycker att matte b är så himla enkelt, det kan man ju bara bläddra igenom lite snabbt. Så jag ska försöka få honom att anpassa sig lite efter att alla kanske inte kan hänga med så snabbt, och funkar inte det så är det lika bra att jag hoppar av. För det finns ingen annan hjälp att få. Och då får jag läsa upp matten på komvux senare om jag kommer på att jag behöver det... Jippie

2 kommentarer:

Maria ♥ sa...

Jag läste Matte B på Komvux och jag fick mer hjälp och engagemang på Komvux än vad jag fick på gymnasiet. Så det är inte världens ände om du väljer att läsa det senare i livet.

Maria ♥ sa...

Jaha, där försvann kommentaren...
Jag skrev iallafall att bristen på Matte B har bara varit ett problem för mig när jag har velat söka mig till högskoleprogram som kräver Matte B. Det handlar om ett par månader på Komvux för att få svart på vitt att du är behörig, sedan är det bara att tuta och köra.
Alltså - inte världens ände.