torsdag 10 juni 2010

Tokyo dag 6

Kära dagbok,
idag har vi gjort massor av saker.
Jag och Sara började med att besöka Meiji Jingu-templet, ett shinto-tempel i Harajuku. Det låg så vackert beläget i en park och var alldeles, alldeles underbart lugnt och fridfullt. Vi fick se när tempel-snubbarna utförde nån liten ritual och slog på den gigantiska trumman. Jag vet verkligen ingenting om shintoismen, men jag vet att jag är väldigt fascinerad av de stora, vackra portarna. Det var varmt idag, det skulle bli i alla fall 28 grader, men det led jag inte så mycket av. Särskilt inte i den svala parken.

Efter tempel-turen gav vi oss ut i vimlet i Harajuku för att se what all the fuzz is about. Först käkade vi lite pasta med pesto på ett café, man måste ju som sagt inte äta japanskt hela tiden. Sen utforskade vi de små second hand-butikernas utbud på smågatorna, Sara köpte en jättefin yukata och jag köpte bland annat en amerikansk boy scout-skjorta med tillhörande märken. Så himla fin! Jag blev alldeles förälskad i den. Och second hand-butikerna vi gick i var heeelt fantastiska. Dyra som stryk, men så skojiga och med världens bästa utbud. Värt att besöka bara för att titta sig omkring, även om allt var värsta dyrt. Vi besökte också Laforet och gick i några olika (dyra) butiker, jag föll pladask för ett par rost-orangea sammetsplatåpumps med rosetter som jag kanske nästan måste köpa om jag på nåt sätt skulle ha råd.

Så småningom slutade Ylva skolan, och vi käkade på Jonathan's, ett ställe som serverar västrerländsk mat (ehe). Det var inte alls gott. Men det glömde jag snart bort när vi vandrade längs Takeshita Dori bland allt folk och alla skrikiga butiker. vi tog purikura och besökte jordens mest fantastiska ställe; Sweets Paradise. Jag dör av lycka. Efterrättsbuffé med alla tårtor man kan tänka sig, chokladfontän och mjukglass. Jag behöver nog inte säga nåt mer.

Nu är det chill som gäller här i Ylvas lilla låda till lägenhet. Imorgon ska vi antagligen besöka Tokyo National Museum och sen hitta på nåt annat skoj, Ylva ska på nån spelning så vi får tyvärr inte njuta av hennes sällskap. Bu.

C ya

Inga kommentarer: