lördag 12 juni 2010

Tokyo dag 8

Puh.
Varm dag idag. Riktigt varm.
Ylva skulle på en bröllopsmottagning för någon bekant, så jag och Sara fick roa oss på egen hand igen. Vi bestämde oss för att Harajuku kändes som en lagom utflykt. Bara några stationer att åka och mycket att se! Så vi gav oss av, och redan här i kvarteret i Shin-Nakano var det grymt kvavt och varmt. Och värre blev det i Harajuku. Det var jättemycket folk, säkert inte med Tokyo-mått mätt, men med våra mått. Att armbåga sig fram längs Takeshita Dori i 30 graders värme och tusen triljarder skrikande japanskor var påfrestande både fysiskt och mentalt, särskilt för Sara som får panik när det är för varmt. Så vi räddade oss in på en 100-yensbutik och shoppade bland annat gummihandskar och rengöringsmedel. Vad detta skulle användas till får ni snart höra.
Så vi överlevde Takeshita Dori ut, men sen kände vi oss alldeles för mosiga och bestämde oss för att åka hem igen. Dagens bästa beslut tror jag. men jag älskar ändå Harajuku, det är verkligen brötigt och kaos, men liksom resten av det jag har sett i den här underbara stan så är det fullt av kontraster och saker att se i varenda hörn. Gillar man att kolla på folk så är Tokyo the place to be. Och dagen var helt klart värd besväret, eftersom jag nu har så gott som alla presenter som jag ska ta med mig hem! Men dem kan jag såklart inte säga någonting mer om, eftersom jag vet att bland annat Ida och Fanny brukar läsa här, HIHIHI!
Så kom vi hem igen till Ylvas lilla låda, tyvärr tom på Ylva men fylld av härlig Tokyo-värme. Så vi gav oss hän till att städa. Som ett tack för att vi får bo här, typ. Det var det handskarna och rengöringsmedlet skulle användas till. Så giissa vad jag gjorde? Jag rensade avloppet.
Rensade avloppet.
RENSADE AVLOPPET!
Jag ska inte gå in för mycket på vad jag fiskade upp därifrån, men några rediga nävar med slem blev det. Jag spydde mentalt hela tiden medan jag städade, och ett bra tag efter. Men nu är det gjort, och Ylva lär inte behöva göra det så länge hon bor kvar här. Sweet!

Ikväll ska vi nog vara hemma, Ylva är ju på partaj och Sara ska upp tidigt och träna imorgon. Helst skulle jag vilja besöka en izakaya Ylva har berättat om, och kanske ta en sväng karaoke. Ah, Tokyo Life. Jag skulle kunna vänja mig vid det här.
Jag har förresten klippt raklugg, som är ännu finare IRL om jag får säga det själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är lika sockersöt som vanligt stumpan!!

Guu vad ljushårig du börjar bli nu!

Hoppas allt är bra!!

Puss kram!
Din rosa jordgubbe ;)

Ida sa...

Hohoho, nu gjorde du mig allt nyfiken! Åh, jag skulle gärna vilja uppleva lite Tokyo Life själv. Men det hinns! Fin du vart i lugg <3 kram