måndag 9 november 2009

Praktik dag 1

Ah, då är det väl dags att beskriva min dag. Jag gick upp lite efter sex, ca halv åtta var jag på Studio Kronan. Där träffade jag Karin och Anja, som är kostymör respektive kostymassistent och jättesnälla och trevliga. De hade varit där sen typ klockan sex på morgonen och är där till i alla fall sju varje kväll. De visade mig runt i lokalen, som består av en del mindre rum (små kontor där de som jobbar med allt planerande och samordnande hade sina tillfälliga arbetsplatser), ett rum för mask, ett ganska stort rum för kostym och självklart den stora studion. Där inne hade de byggt upp interiören av en fin advokatbyrå, jättefint gjort verkligen. Vilken sjuk planering det måste ha krävts för att planera där inne, de river ju och bygger om allt eftersom de filmar olika scener, och allt måste ju vara perfekt.

Så jag har mest spenderat min dag med att titta på under inspelningarna, och under hela dagen jag har varit där så har det väl producerats en scen. Först ska det filmas ur en vinkel, fixafixafixa, kolla ljus, kolla ljud, kolla alla skådespelare, kolla alla statister, kolla reflekteringar, ordna med röken som sprutas in för att det ska se naturligt ut på nåt sätt. Aha, det blev lite för mycket rök, då får nån gå och flaxa med en skärm för att skingra röken lite. Oj, ljuset ser inte riktigt naturligt ut, då måste alla gigantiska lampor, strålkastare, skärmar och plastfilmer justeras. Och nu måste alla skådespelarna ställa sig precis som i förra scenen. Kläder ska rättas till, eventuellt svett eller liknande måste sminkas på, markeringar ska tejpas upp exakt var skådespelarna ska gå, mattor måste läggas ut så att deras klackar inte låter för mycket, och så vidare. Och så fort man ska byta vinkel på kameran så måste man göra om samma procedur igen. En jäkla massa fixande alltså. Men det blev aldrig långtråkigt, för det är ju liksom så det är. Vill man ha ett perfekt resultat på film så krävs det väl förarbete.

Inne i studion är det jättevarmt och fullt med folk. Det var väldigt roligt att inse att i varje film där man ser en ensam människa i ett rum står det förmodligen sex-sju stycken och trycker bakom varje liten kuliss och precis utanför kameravinkeln, och ytterligare lika många bakom och runt kameran. Och ja, de där strålkastarna alltså. Vilken bastu!

Och idag har jag käkat palt med Tuva Novotny, haha. Hon älskar tydligen palt. Alla blev som galna när det visade sig att det var hemmagjord palt som serverades till lunch, många av sörlänningarna hade aldrig smakat förut så det var ju lite spännande. Tuva är typ världens sötaste människa, jättetrevlig och rolig. Jag som redan gillade henne så mycket, nu gillar jag henne ännu mer. Och apropå mat, ah vad lyxigt det är! De har ju catering på plats på inspelningen, med massor av kaffe, frukt, kakor, dextrosol, halstabletter, mackor, grönsaker, saft, vatten, juice, yoghurt, godis, you name it. Underbart! Bara att gå och plocka, mmm. Det har gått åt mycket kaffe och äpplen för mig idag, man blir så trött av alla intryck.

Ja, så nu är jag ganska överväldigad. Glad och trött. Och jag får bara bekräftat för mig själv igen att det är det här jag vill göra, jag trivs så bra och blir så glad av det. Och jag märker att den erfarenhet jag har verkligen känns av och jag har så stor nytta av den. Jag har bara känt mig bekväm och hemma idag, som att jag vet precis vad det handlar om. Jag har koll och jag känner mig duktig och nöjd med mig själv. Och det var fanimej på tiden.

3 kommentarer:

Ida sa...

Åh så roligt att höra! Och du som var så osäker i söndags. Låter som om du hade en spännande och rolig dag :)

David sa...

Jag vill också äta palt med Novotny.

Maja sa...

Alla vill äta palt med Novotny.